De vanligaste frågorna om kiropraktik

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om kiropraktik. Informationen är hämtad från KFS (Kiropraktiska Föreningen i Sverige) som vi är medlemmar i. Har du några andra frågor? Kontakta oss gärna så berättar vi mer.

mattias6-liten

Vilka besvär kan en kiropraktor behandla?

Alla individer är unika och noggrann diagnostisering är viktig. Besvär som kiropraktorn ofta behandlar är molande ryggvärk, nackspärr, ryggskott, smärta mellan skulderbladen, spänningshuvudvärk, stela axlar och nacke, diskproblem, domningar och stickningar i armar och ben, åldersrelaterade förändringar (”förslitning”) i rygg/höft, ischias, migrän, whiplashskada och musarm.

Vad är kiropraktisk behandling?

Kiropraktorn undersöker patientens leder och muskler med händerna. På så sätt diagnostiseras förändrade rörelsemönster i leder, spänningar i muskler och eventuella skador. En led som är begränsad i sin rörelse kan ge smärta både lokalt i leden men även i andra delar av kroppen. Inom kiropraktiken finns flera olika behandlingstekniker. Den vanligaste tekniken kiropraktorer använder är HVLA-manipulation. Även andra tekniker används såsom mjukdelsbehandling och rehabilitering.

Vad är HVLA-manipulation?

En HVLA-manipulation är en ledmanipulation med hög hastighet och låg amplitud. Den utförs med kontrollerad hastighet, rörelse och kraft för att öka rörligheten i leden. Detta i sin tur leder till förändrat rörelsemönster och minskad smärta. HVLA-manipulationen påverkar en leds funktion som i sin tur påverkar nervsystemet och därmed även muskulaturen.

Är kiropraktisk behandling säker?

Kiropraktik är en mycket säker behandlingsmetod – när den utförs av Socialstyrelsens legitimerade kiropraktorer. Forskning har visat att det är ytterst sällsynt med allvarliga komplikationer i samband med kiropraktisk behandling. Som vid all verksam medicinsk behandling kan patienten få reaktioner på behandlingen. Vanligast är lokal ömhet i det området som behandlats. Undersökningar visar dock att dessa reaktioner är väldigt milda och snabbt övergående.

Kommer den kiropraktiska behandlingen att göra ont?

När kiropraktisk behandling är utförd av en legitimerad kiropraktor är behandlingen sällan smärtsam. De flesta patienter blir överraskade över hur mild behandlingen faktiskt är.

Vad är det som låter vid en behandling?

Vid en HVLA-manipulation sker en snabb tryckförändring i leden som av patienten uppfattas som ett knak. Detta knak är alltså inga kotor som flyttas eller går sönder utan ett tryckförändringsfenomen som kallas kavitation.

Norrköping

Lundatorpsvägen 9